Scrolltop arrow icon
HU
HU flag icon
Mobile close icon
CTA background
Foglaljon le egy ingyenes tesztleckét, kötöttségek nélkül
Book the best English lessons for your child
PRÓBÁLJA KI INGYEN TRY FOR FREE
Megosztás
X share icon
26.07.2022
Time icon 15 min

Tanulási nehézségek és kezelésük

Tartalomjegyzék

A tanulási problémákkal küzdő tanulók helyzete egyre kiemeltebb figyelmet kap és érdemel is napjainkban. Számos tanulmány tárgyalja a problémák széles spektrumát, eredetét és pedagógiai útmutatást ad azok kezelésére, de mit is értünk tanulási problémák alatt és hogyan lehet segíteni a tanulási nehézségekkel küzdő gyermeken? A tanulási problémákat három csoportját különböztetjük meg. Beszélhetünk tanulási nehézségekről, zavarokról és akadályozottságról. E három kategória következőket fedi:

Tanulási nehézség

A tanulási nehézség egy átmeneti és enyhe jelenség, ami bárkit érinthet az élete során és nem tekinthető súlyos problémának. Nehézségekről beszélünk akkor, ha a diák magához és társaihoz képest lassabban teljesíti az elvárt feladatokat, felfogási és koncentrációs nehézségekkel küzd. Sok esetben családi vagy serdülőkori problémák, betegeskedésből adódó hosszabb hiányzás, vagy költözés és környezetváltozás a kiváltó ok. Fontos kiemelni, hogy nem szorul a gyerek gyógypedagógiai kezelésre és a zavaró tényező megszűnésével a tanulási nehézség is megszűnik. A legjobb, amit tehetünk, hogy nagy figyelmet fordítunk gyermekünkre, megpróbáljuk feltári a probléma gyökerét és korrepetációval elejét vesszük a jelentősebb lemaradásnak.

Are you a parent and want to share your experience?
Reach out to tell your story.

Tanulási zavar

A tanulási zavar forgalma szerint egy tanulási részterületen tapasztalható alacsonyabb teljesítményt értünk a kifejezés alatt, amelynek oka valamely képességterület súlyos problémája, de továbbra sem beszélhetünk fogyatékosságról. A tanulási zavarban szenvedők egy kognitív tünetegyüttessel rendelkeznek, ami az intelligencia szintjéhez képest tartósan alacsony teljesítményben nyilvánul meg és kimutatható neurológia deficit áll a hátterében. Létezik részképességzavar, valamint komplex tanulási zavar. A motoros és kognitív részfunkciók együttese alkotja a komplex teljesítményt. Ezen részképességekben lévő zavarok az intelligencia szinttől teljesen függetlenek. A komplex tanulási zavar körébe tartozik a diszkalkulia (számolási zavar), diszgráfia (írásbeli nehézségek), diszpraxia (motoros készségek zavarai), diszlexia (olvasási nehézség), valamint az ADHD, vagy más néven figyelemhiányos hiperaktivitás-zavar. Az ADHD-s gyerekek nagyon rövid ideig képesek csak egy adott feladatra koncentrálni, mert azonnal a figyelmüket egy másik téma, aktivitás vagy tárgy ragadja meg.

Tanulási akadályozottság

Tanulási akadályozottság a korábbi két kategóriával ellentétben a tanulás minden területére és tartósan kiterjed, a tanulási problémák legsúlyosabb kategóriája. Ezen problémával küzdő gyerekek gyakran szenvednek a beszéd és a kifejezőkészség súlyos lemaradásától, továbbá viselkedésbeli rendellenességektől, amelyek akár lehetetlenné is tehetik a normál tanrendi oktatásban való részvételt. Részükre terápiák és szakosított intézmények fejlesztési foglalkozásai javasoltak.

Amikor tanulási nehézségekkel küzdő fiatalokról beszélünk, a tanulási zavarban szenvedőket értjük alatta, elsősorban pedig a komplex zavarban szenvedőket. Tekintettel arra, hogy e csoportba tartozó fiatalok egy adott készsége például írás, olvasás, számolás tartósan lassú fejlődést mutat, több érzékelési csatornán tanácsos az oktatás. A multiszenzoros módszer vizuális, auditív és kinesztetikus eszközökkel, változatos feladatokkal, minden érzékelési típus bevonásával oktat. Így függetlenül attól, hogy milyen területen szenvednek lemaradásoktól azok más érzékszervi stimuláció révén kompenzálhatók. A hallás, látás és tapintás használatával egyszerre közölt hasonló tananyagok egymást segítik a memorizálásban. A tanulók részére kialakított sokoldalú feladatok lassabb tanulási tempót tesznek lehetővé, mindazonáltal tartós eredmények csak ilyetén érhetők el. A fokozatosság a másik fontos ismérve az óráknak. A tanár különös gonddal kell, hogy eljárjon, folyamatosan meg kell bizonyosodnia a tananyag teljes megértéséről.

Gyakorlati szempontokat figyelembe véve azt mondhatjuk, hogy minden újonnan tanult ismeretet össze kell kapcsolni korábbi tananyagokkal. A lexikális tudás építésére történő kísérletek nem hoznak mérvadó eredményeket. Az órákon mellőzni kell az időre mért feladatokat, amik nyomást gyakorolnak a tanulóra és minden a figyelem zavarására alkalmas tényezőt a minimálisra kell csökkenteni. A tanulási nehézséggel küzdő gyermek fejlesztése kihívást jelent, nem pusztán szofisztikált pedagógiai eszközökre, de közelebbi kapcsolatépítésre is szükség van. Nem szabad, hogy szorongás jelenjen meg a foglalkozáson, gyakran bíztatással és humorral kell az órát színesíteni. 

Összegzésként elmondhatjuk, hogy a megfelelő pedagógiai szemlélet is fontos tényező. A Novakid egyszerűvé és szórakoztatóvá teszi!

Rate this post

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ezt a webhelyet a reCAPTCHA védi, és a Google adatvédelmi irányelvei és általános szerződési feltételei érvényesek

Lehet, hogy tetszeni fog
tanár angolul
Novakid a szülőknek
Válasszon nyelvet
Down arrow icon
Argentina Brazil Chile Czech Republic Denmark Finland France Germany Global English Global العربية Greece Hungary India Indonesia Israel Italy Japan Malaysia Netherlands Norway Poland Portugal Romania Russia Slovakia South Korea Spain Sweden Turkey
Cookie icon
Cookie-kat használunk, hogy megkönnyítsük önnek weboldalunk használatát. Webhelyünk használatával beleegyezik abba, hogy a cookie-kat a böngészőjében mentse.